Last week I had the wonderful opportunity of participating in
the international symposium, Máquinas de
inminencia, organized by UNAM’s lleom
in Mexico City. This series of talks was part of their larger electronic
literature project, Plataformas de la imaginación: Escenarios de la literatura electrónica (and, shameless plug here: also part of the even larger series of exhibits we are coordinating with Berkeley and Barcelona's Hermeneia group)
Although
I generally tend to favor speaking about my
academic research, this time I decided to focus on a teaching project I
have
been working on for a while now related to the teaching of (Spanish)
electronic
literature in the US and its relationship to the fields of Digital
Humanities and
Spanish studies, as well as the University as a whole. What I propose
in this talk (among many other things) is to perhaps start thinking
electronic literature as a foreign literature, and as such, host it in
foreign language departments within the University. These are important
topics touching several aspects of the academic institution: curricular
planning but also the administration and the social realm. I have been
wondering lately if these teaching and administrative fields are not as
important
(perhaps even more important) than the type of research projects we tend
to
favor as professors in Research 1 universities.
Here are the slides I presented (in Spanish)—and hopefully there
will be a video of the talk soon as well. I’m working on a translation of the talk, and I
hope to share it (or publish it) in the future.
[Y ahora en español]
La
semana pasada tuve la maravillosa oportunidad de participar en el simposio
internacional, Máquinas de inminencia, organizado por el Laboratorio de literaturas extendidas y otras materialidades de la
UNAM, como parte de las actividades que componen su proyecto Plataformas para la imaginación: Escenarios
de la literatura electrónica (parte del proyecto aún más amplio sobre exposiciones de literatura electrónica que incluye nuestra muestra en Berkeley y la próxima a cargo del grupo Hermeneia en Barcelona)
Aunque
no
suelo hacer este tipo de intervenciones (prefiriendo presentar otro
tipo de
ideas relacionadas con mi investigación académica y no con la
pedagogía),
decidí presentar un ensayo sobre un proyecto docente en el que ando
involucrada
ahora mismo. Lo que digo en la charla (en especial aquello de pensar la
literatura electrónica como una literatura extranjera, y ubicarla
entonces en los departamentos de idiomas) me parece importante tanto a
nivel
curricular como administrativo y social. A veces me pregunto si esto no
serán
cosas tan o más importantes que la otra labor académica a la que nos
dedicamos
los profesores.
Ahí arriba os dejo las diapositivas de la charla; con suerte pronto habrá un
vídeo para compartir también.
A
A